Festival dokumentarnega filma: Miti, ikone, mediji
Rekviem za tisk in druge zgodbe


Med miti in ikonami najdemo tudi avtorja, ki bi se v tej kategoriji zlahka znašel tudi sam, a je tokrat le posodil svoj medij Georgeu Harrisonu, tihemu Beatlu, ki je večino svoje kariere preživel v senci Paula McCartneyja in Johna Lennona, zdaj pa mu je Martin Scorsese posvetil dolge metre filma in še daljše ure brskanja po njegovem življenju. Če ste gledali Scorsesejev dokumentarec o Bobu Dylanu (No Direction Home: Bob Dylan, 2005 – če ga niste, je ogled prav tako obvezen!) veste, kaj lahko pričakujete: izčrpno, v detajle naštudirano raziskavo epske dolžine in lirične širine, ki se tudi tokrat zloži v portret kompleksne osebnosti v nenehnem iskanju svoje lastne poti in novih ustvarjalnih možnosti. Tri ure in pol bodo za zgolj rekreativne glasbene konzumente najbrž prevelik zalogaj, zato pa bodo na svoj račun prišli vsi, ki so Beatle spremljali vsaj od daleč. Film George Harrison: Živeti v stvarnem svetu Scorsese režira nevsiljivo, brez lastnih intervenc ali komentarjev, le s poznavalsko strastjo in skrbno selekcijo zbranega materiala – v bistvu le zbira in kronološko niza redko ali še nikoli prej videne arhivske posnetke, fotografije, intervjuje, domače videe in izjave bližnjih, ki se sestavijo v portret kompleksne glasbene osebnosti ter njenega osebnega in profesionalnega razvoja.

Če smo že začeli z Američani, pa naj – poleg nenavadnega libanonskega filma Marcedes, ki skozi nekakšno biografijo avtomobilske »družine« Mercedes Ponton pripoveduje zgodbo o turbulentni libanonski zgodovini zadnjih 60 let, in domačega filma o izmuzljivem slovenskem striparju Državljan Diareja ali Kdo je Tomaž Lavrič? Dušana Moravca, do katerega se mi pred začetkom festivala žal ni uspelo dokopati – za konec opozorim še na kanadski dokumentarec Disfarmer: Portret Amerike, zgodbo o ekscentričnem ameriškem portretnem fotografu, ki ga je umetniška zbirateljska scena povsem naključno »odkrila« šele v zadnjih letih in ga v hipu nadgradila v vrhunskega umetnika, ki je uspel iz svojih portretirancev pred kamero izvabiti najbolj pristne emocije, fotografije iz družinskih albumov prebivalcev Heber Springsa pa je iz sentimentalnih intimnih spominkov izključno čustvene vrednosti spremenila v družinsko zlato jamo. Tudi ta dokumentarec seže prek osebnega portreta v širše družbeno okolje in na eni strani predstavi življenje že tako obubožanega ameriškega Juga v času velike gospodarske krize, na drugi strani pa odpre nekaj zanimivih vprašanj o tem, kaj pravzaprav sploh je umetnost in kdo ji določa vrednost.
Program:
Disfarmer: Portret Amerike (Disfarmer: A Portrait of America). R.: Martin Lavut. Kanada, 2010, 52 min.
Državljan Diareja ali Kdo je Tomaž Lavrič. R.: Dušan Moravec. Slovenija, 2011, 55 min.
George Harrison: Živeti v stvarnem svetu (George Harrison: Living in the Material World). R.: Martin Scorsese. ZDA, 2011, 208 min.
Marcedes. R.: Hady Zaccak. Libanon, 2011, 86 min.
Naslovnica: New York Times od blizu (Page One: Inside the New York Times). R.: Andrew Rossi. ZDA, 2011, 92 min.
Pogledi, št. 5, 14. marec 2012