Tiskana izdaja
Pogledi, let. 3, št. 11
NA NASLOVNICI: Pročelje nekdanje tovarne koles Rog v Ljubljani. Foto Tomi Lombar
Arhiv celotne številke: PDF
Iz vsebine
EPK – MARIBOR 2012
Asja Bakić: Kritika za vsakogar
ZVON
Izpoved bivšega žiranta
V višino meri dvanajst centimetrov in pol, »čez pas« okoli 1100 strani. Med njimi en v preteklosti že zmagovalni, dva, ki se jima je doslej že uspelo uvrstiti v finalno peterico, in dva, ki jima to do letos še ni uspelo. Seveda je govor o paketu knjig, nominiranih za eno najprestižnejših slovenskih literarnih nagrad – kresnik, nagrado za najboljši roman leta 2011.
Paradoks o gledališču
Naslov uprizoritve v mariborskem SNG Drama je Paradoks o igralcu, a Diderotov dialoški esej iz sedemdesetih let 18. stoletja predstavlja le uvod v vaje v slogu na osnovi petih tragedij Jeana Racina. Kaj pa imajo ta besedila skupnega med seboj in kaj s časom, v katerem se uprizarjajo?
V času zamrznjena razstava
Ta izjemna razstava osmih Magnumovih fotografov je v dveh lesenih zabojih, varno spravljenih v kleti Francoskega kulturnega inštituta v Innsbrucku, preždela dobrega pol stoletja. Tja so jo pospravili in nanjo pozabili, potem ko je med junijem 1955 in februarjem 1956 prepotovala pet postaj svoje avstrijske turneje.
Potujoči pripovedovalec se ustavi v Mariboru
Jean-Claude Carrière je predvsem pisec filmskih scenarijev, nekoliko tudi gledaliških iger, po potrebi vskoči kot igralec ali celo režiser. Svet filma ima v malem prstu, ne obvlada le obrti, temveč je hodeča enciklopedija anekdot o vseh velikih imenih od Jacquesa Tatija do Michaela Hanekeja. Ko spregovori, mu vsi prisluhnejo – ker ve, da je kljub tehničnim možnostim, ki jih ponuja film, še vedno zgodba tista, ki pritegne.
Poročilo iz Blatnega dola
Na enem od najbolj pričakovanih dogodkov v okviru Evropske prestolnice kulture v Mariboru je svoj novi projekt predstavila umetnica Laurie Anderson, ki že več desetletij presega klišejske predstave o umetnosti in katere politična, družbena in umetniška relevantnost ni z leti niti najmanj oslabela, temveč postaja čedalje bolj celovita.
Nomadsko, odprto, eksperimentalno
Manifesta, evropski bienale sodobne umetnosti, zasnovana kot zasebna fundacija vseevropske razstave mladih, je bila posledica padca berlinskega zidu. Zapolnila je delček praznine in pričakovanj z obeh strani Evrope, v svoji letošnji izdaji v belgijskem Genku pa je ena najboljših razstav zadnjih desetletij.
Vrhunska predstava umetniške inteligence
Zlata palma za film Ljubezen avstrijskega režiserja Michaela Hanekeja, po palmi za Beli trak že druga v komaj treh letih, je bila tako rekoč edini možni razplet letošnjega Cannesa.
PROBLEMI
Tovarna Rog: po prenovi ustvarjalno središče Ljubljane?
Bo nekdanja tovarna koles Rog v Ljubljani, danes razpadajoči arhitekturni spomenik industrijske kulturne dediščine, postala primer uspešne prenove in preobrazbe v urbani center kreativnih industrij, ki bo oživil degradirano in puščobno območje ožjega mestnega središča?
Vesna Teržan je strnila dosedanje aktivnostih glede revitalizacije tega območja, pogovarjala pa se je tudi z Jernejo Batič, podsekretarko na oddelku za kulturo Mestne občine Ljubljana in vodjo prenove tovarne Rog, ter Borisom Bežanom, soustanoviteljem arhitekturnega biroja MX_SI, ki je na mednarodnem javnem natečaju za urbanistično in arhitekturno rešitev tega območja prejel prvo nagrado. Arhitekt in urednik revije ab – arhitektov bilten Miha Dešman piše o tem, da bi lahko Rog za Ljubljano postal to, kar je Tate Modern za London, urbani sociolog dr. Pavel Gantar pa opozarja mestne oblasti, da bi brez samoorganizacije sedanjih uporabnikov tega objekta Rog pospešeno propadal naprej, zato bi morale oblasti začasno uporabo Roga ne samo tolerirati, ampak tudi pomagati pri reševanju težav njegovih uporabnikov.
RAZGLEDI
Blaž Zabel – Kajetan Gantar: Zasilni pristanek
Tomaž Grušovnik – Boris Vezjak: Sokratov pojmovnik za mlade
KRITIKA
KNJIGA: Andrej Hočevar: Leto brez idej (Katja Perat)
KINO: Fant s kolesom, r. Jean-Pierre in Luc Dardenne (Špela Barlič)
KINO: Glorija kurb, r. Michael Glawogger (Denis Valič)
ODER: L'elisir d'amore – Ljubezenski napoj (Stanislav Koblar)
AMPAK
Dr. Verena Perko se odziva na pogovor z državnim sekretarjem Aleksandrom Zornom (Pogledi, 23. maja 2012), dr. Gregor Pompe pa nadaljuje polemiko z dr. Borutom Smrekarjem o Kogojevih Črnih maskah (Pogledi, 25. aprila 2012).
BESEDA
Sašo Gazdić: Je kultura res nekaj posebnega?