Levje renčanje
Sorodnih problemov, tokrat na primeru izpraznjenosti sodobne japonske družbe, se je s spojem razgibane gestike in gledališča poskušala lotiti svetovna festivalska uspešnica Hot Pepper, Air Conditioner and The Farewell Speech japonskega kolektiva Chelfitsch, po besedilu in v režiji Toshikija Okada. Festval tako nadaljuje navezo festivala z japonskimi umetniki, ki je lani prinesla gostovanje eksperimentalnega kolektiva Fai Fai.
V duhu ameriških filmov pa je potekala predstava Your Brother, Remember? ameriškega igralca in režiserja Zacharyja Oberzana. V njej je z gibalno rekonstrukcijo prizorov iz filmov, ki v njegovem spominu tvorijo vozlišča skupnega preživljanja časa z bratom, ustvaril svojevrstni poklon bratu, ki ga je navdušil za igralsko umetnost.
Solo projekt, ki pa s sugestivno močjo glasbe in igre prikliče v prisotnost številne ljudi, je tudi Nuit Arabe. V njej je Dirk Opstaele v sodelovanju s pianistko Iris de Blaere ustvaril glasbeno-gibalno-govorno popolnoma uglašen recital, priredbo gledališke igre Arabske noči Rolanda Schimmelpfenniga.
O vpisu drugega v osebni spomin in problematičnemu poskusu njegove skupne rekonstrukcije je spregovorila predstava Skuggar norveške skupine De Utvalgte, ki je s soočanjem naracije odraslih akterjev na odru in projekcij otroških obrazov v ozadju ustvarjala časovne in spominske spoje v iskanju izgubljenega časa.
Česa še nismo zamudili
Spomin je tudi delovni material Petra Klunchuna, priznanega mojstra sodobnega plesa in tajskega tradicionalnega khona: v predstavi Nijinski siam bo z rekonstrukcijo siamskega plesa ruskega baletnega mojstra Nižinskega, ki uporablja elemente tajskega khona, dekonstruiral njegov orientalizem; v predstavi I Am a Demon pa bo s poklonom preminulemu mojstru Khruju Chaiyotu Khummaneeju poskušal to umetnost približati zahodnemu občinstvu.
Drugačno mojstrstvo, žlahtno in ne nujno banalno igralsko umetnost spravljanja ljudi v smeh, bo v predstavi-predavanju The Art of Laughter raziskoval belgijski režiser in igralec Jos Houben; izpraznjeno banalnost političnih govorov pa bo problematizirala predstava Roda Dickinsona Closed Circuit (Who, What, Where, When, Why And How), svojevrstni kolaž medijskih govorov politikov v obliki novinarske konference.
Bliže naši kulturni stvarnosti so problematike povojnih generacij, ki jih bo razpirala srbska predstava Tanje Lazetić Will You Ever Be Happy Again? V njej bo s kamero prodirala v osrčje svojih in osebnih zgodb nemškega plesalca Jochena Stechmanna – oba nosita težavno breme narodne identitete vojnih krivcev.
Drugačnega osebnega bremena se bo lotil Primož Bezjak v prestavi Invalid v režiji Bojana Jablanovca, ki nadaljuje performativno raziskovanje osebnega življenja iz projekta Via Negativa. V osupljivi koreografiji se bo spopadel z mejami telesnega, ki v neizprosni zahtevi po napredku plesalcem pogosto naprti bremena poškodb ali celo invalidnosti oziroma moderno rečeno hendikepa.
Detabuizacije slednjega se bo v predstavi Ali lotil tudi francoski umetnik cirkusa Mathurin Bolze, ki bo s cirkuškim kolegom Hedijem Thabetom ustvarjal izjemne telesne in gibalne spoje ter raziskoval variacije telesnega odnosa med jazom in drugim.
Glasbeni in participatorni del levjega rjovenja
Mladi levi bodo zaprli svoja vrata s performativnim recitalom: 30. avgusta bo skupina priznanih glasbenikov z igralskimi veščinami na oder postavila poslovenjene pesmi legendarnih Beatlesov v priredbi Gregorja Strniše in Iztoka Lovrića z naslovom Beatlegeist.
Glasbeno pa je pestro tudi med sammega festivalom – 25. avgusta bo za oddih poskrbel cerkljanski kolektiv Kar češ brass band, za ob-festivalsko vzdušje, ki poleg druženja stremi tudi k opozarjanju na ekološke in socialne problematike lokalne skupnosti (četrti Tabor), pa skrbijo tudi participatorne akcije: sprehodi po zelenih površinah četrti Tabor – zvrstila sta se Pogled mimo grede pod vodstvom arhitekta in urbanista Aleksandra S. Ostana ter sprehod Pogled od zunaj pod vodstvom Maartena Roelsa, ki se je posvetil zlasti raziskavi novih načinov sodelovanja in participatornega podjetništva, čaka nas še sprehod v iskanju zdravilne in estetske uporabnosti divjega rastja Divje Seme pod vodstvom Zlatka Zajca – v polnem teku pa je akcija čiščenja in reinventiranja opuščenega gradbišča Onkraj Gradbišča.
Temi uporabe in re-evalvacije prostorov lokalne skupnosti se je posvetila tudi okrogla miza Razkorak med lepim in uporabnim v javnem prostoru, bolj umetniško temo pa bodo servirali na okrogli mizi Umetnost Angažiranja, ki bo pod vodstvom dramaturginje in intermedijske umetnice Katarine Pejović poskušala artikulirati paradokse politične umetnosti med umetniško svobodo in pastjo servilnosti ideologiji. Ekološkim in socialno-političnim temam se posvečata tudi vizualna projekta: razstava Migranti Tanje Lazetić, ki s fotografijami uvoženega sadja in njihovim popisom metaforično artikulira usodo emigrantov v Evropi, ter fotografska instalacija On the Field britanskih umetnikov Ackroyd&Harvey, ki kot foto-senzibilno površino uporablja travne bilke in tematizira človekov poseg v okolje. Tej temi se bodo posvečali tudi otroci na delavnici ustvarjanja risanega in ne-risanega filma pod vodstvom Kinodvora v okviru Kinobalona.
Z naborom letošnjih predstav in obfestivalskim dogajanjem, z razstavami, okroglimi mizami in participatornimi akcijami ter intervencijami Mladi levi ponovno poskušajo prebuditi ekološko in socialno dremavo mesto. Ali jim to uspeva, ste se lahko ali se morda še boste sami prepričali od 20. do 30. avgusta.
Pogledi, avgust 2010