17, 12, 1
Prikaz druge svetovne vojne v Slovenskem zgodovinskem atlasu razen tistega dela, ki vsebuje opis in karte Katoliške cerkve, za katerega je odgovoren France M. Dolinar, strokovne presoje ne vzdrži. Avtor, zgodovinar Aleš Gabrič, je besedilo napisal povsem v slogu komaj modificiranega režimskega zgodovinopisja. Začne z enostransko karto druge svetovne vojne (»Evropa med leti 1939 in 1942«), na kateri zaman iščemo vlogo Sovjetske zveze do nemškega napada 22. junija 1941. Slovenske medvojne zgodovine tudi ne moremo razumeti, če ne upoštevamo dveh ravni dogajanja: okupacijo in upor proti njej ter revolucijo in upor proti tej. Za Gabriča raven revolucije ne obstaja, enači jo z uporom proti okupatorju. Po njegovem so se katoliški velikaši odločili za kolaboracijo zaradi papeških okrožnic in slepega nasprotovanja komunizmu. Sploh ne upošteva, da partiji ni šlo toliko za upor proti okupatorju (tega je samo zlorabila za svoje namene), temveč za prevzem oblasti – in to od samega začetka dalje. Vrhovni plenum OF pod vodstvom KP je že septembra 1941 monopoliziral upor in sprejel zaščitni odlok, ki je bil alibi za likvidacije narodno zavednih Slovencev. Prikaza revolucionarnega medvojnega in povojnega nasilja ni, in karta demografskih posledic po 2. svetovni vojni tega ne nadomešča. Nedopustno je tudi, da ni karte prikritih grobišč.
V slogu prejšnjega zgodovinopisja poveličuje partizansko stran in zamolči, da se upor proti okupatorju ni omejeval samo na OF in partizanske enote. Tudi tradicionalna stran je gradila mrežo slovenskih organizacij in enot, ki bi v primernem trenutku, ko bi jih zakonita jugoslovanska vlada v begunstvu poklicala na pomoč, pomagale zahodnim zaveznikom. Tukaj so bile različne legije, četniki, obveščevalne službe, Slovenska zaveza, Narodni odbor itn. Vaške straže so nastale v nasprotju z opisom iz samoobrambnih razlogov. Podobne zdrse bi lahko še naštevali, od ocen političnega vodstva protirevolucije, ki so bile po njegovem mnenju popolnoma zgrešene, pa do tega, da po njegovem predvojne stranke niso poskušale obnoviti delovanja, ker so se čutile prešibke in jih zato ni bilo treba prepovedati, in da bi Ljudska fronta »verjetno brez težav zmagala tudi v bolj umirjenem političnem vzdušju«. S tem očitno opisuje povojno nasilje in umor domobrancev ter nasprotnikov komunističnega totalitarnega režima. Vse to danes, ko je literature o takratnem dogajanju veliko in ko je več kot očitno, da je komunizem pristal na smetišnici zgodovine.
Dr. Tamara Griesser - Pečar je zgodovinarka, docentka na novogoriški Fakulteti za uporabne družbene študije in med drugim avtorica obsežne monografije Razdvojeni narod. Slovenija 1941–1945: okupacija, kolaboracija, državljanska vojna, revolucija.
Pogledi, št. 20, 12. oktober 2011