New Wave Syria: Summer
Naredi svoje poletje
Obe zasedbi – Britanca in Kanadčana – sta nastopili na lanskem UF! (Urbani festival) v Kinu Šiška, kjer sta jim družbo delala tudi slovenska predstavnika novega vala elektro dvojine, New Wave Syria (NWS). Projekt Urše Golob in Roka Pezdirca lahko torej brez večjih zadržkov tako po formi kot po vsebini umestimo v precej jasen trend tujine, kar pa nikakor ni slabo – v zadnjem času namreč le malo slovenskih zasedb uspešno sledi novostim neodvisne popularne glasbe, vsaj v kontekstu žive odrske glasbe. Drugače je na področju elektronske plesne glasbe, kjer vzniki novih žanrov prehitevajo celo sezonske klubske cikle. NWS sta zanimiva prav zato, ker nakazujeta prevladujočo miselnost mladih glasbenikov, ki se ne sprijaznijo z ostro ločnico med odrskim in klubskim. Če se je njun prvenec Hello, yes (samozaložba, 2009) še zdel primeren predvsem za domače, intimnejše poslušanje, sta že naslednje leto s kompilacijo Hello, yes remixed, ki je album preoblekla v stvaritve slovenskih elektronskih producentov, nagovorila tudi malce bolj plesno razpoloženo publiko. Nova plošča, znova minimalistično naslovljena Summer, nadaljuje brisanje meje med zvočnima svetovoma. Ta prehod po besedah avtorjev ni bil načrtovan, ampak povsem spontan, pri čemer je – kot se za elektronsko glasbo spodobi – veliko vlogo odigrala prav tehnika.
NWS v svojem precej ortodoksnem zasledovanju t. i. DIY (do it yourself, prev.: naredi sam) estetike na prvi plošči nista zavrnila le sklepnega masteringa plošče, ampak sta album v celoti posnela sama s pomočjo integrirane zvočne kartice in brez profesionalnega glasbenega programa, kar je glede na rezultat že samo po sebi občudovanja vreden podvig, na novi plošči pa sta precej omehčala svoj asketski pristop in ga prvič izpeljala s standardno snemalno opremo in sklepnimi popravki tonskega mojstra (Andrej Hrvatin).
Poleg produkcije zvok NWS še vedno najmočneje zaznamujejo klaviature; večina skladb na novem albumu se je porodila iz eksperimentalnega sintetiziranja izvirnih elektronskih zvokov, ki pa v glavnini albuma strukturno še vedno sledijo predvsem zmagovalni formuli njunega prvega hita, Let it out. Preproste, a prepoznavne melodične linije, podkrepljene s simulacijami retro plesnih ritmov (pri podkovanju slednjih je na Summer analogne meje Korgovih ritem mašin razširil zvočni spekter Akaijevega legendarnega samplerja MPC, zaščitnega znaka zlate dobe ameriškega hip hopa); vokal Golobove, ki ne tekmuje z melodičnim aranžmajem in pravzaprav nikoli zares ne zapoje, ampak v nagajivem tonu dekliškega izštevanja zasleduje dva modusa: po eni strani bojevito vzklikanje v slogu Karen O, po drugi pa distorzirano hladno izrekanje, ki prikliče spomine na Miss Kittin iz časov njenega sodelovanja z The Hacker.
Izrazna moč NWS se kljub očitnemu zanašanju na opisano zmagovalno formulo v njej ne izpoje v celoti. Pezdirc npr. v prvi, inštrumentalni pesmi, pomenljivo poimenovani Second Nature, z lepljenko piskajočih harmoničnih pokrajin (podobno kot v skritem komadu s Hello, yes) spomni na svoje postrockovske korenine; v sorodni sanjavi maniri izzveni tudi vrhunec zaključne skladbe Glow, ki namesto nalaganja plasti psevdokitarskih odmevov prostor zapolni z nu-gazovskim prepletom sintetičnih tekstur. Ti opustitvi sta izjemno posrečeni in tako (vsaj) uvodna in sklepna skladba že nakazujeta žanrske razširitve, ki bi v prihodnje lahko osvežili repertoar NWS.
Besedila izpod peresa Golobove lahko – čeprav Summer ne išče pripadnosti tradiciji konceptualnega albuma – hitro povežemo z naslovom plošče. To, da je bila glasba z njune prejšnje plošče uporabljena v filmu Izlet, ni naključje. V besedilih je vseskozi moč čutiti podobna občutja, kot jih je poskušal na filmsko platno prenesti film ceste Nejca Gazvode, ki je z uporabo glasbe NWS močno prispeval k njeni popularizaciji. »Although the party’s lame / we love to play this game,« se duhu odvečne generacije približata v pesmi X(I)O. Summer v samosvojem deskanju na valovih te iste frekvence nadaljuje lahkotno iskanje mladostniške svobode in študentskega čaščenja poletja kot njenega primarnega simbola. Igriva plošča za igriv letni čas, ki je pred nami.
Pogledi, let. 4, št. 11, 12. junij 2013